Friday, November 12, 2010

Kura skymning, bilder från den 8 november

Foto: Sofie

Jag skrev tidigare i veckan om berättarkvällen Kura skymning, där högläsning av förutbestämda texter sker klockan 19.00 på platser i hela Norden. I år var en av texterna ett utdrag ur vampyrberättelsen "Låt den rätte komma in" av John Ajvide-Lindqvist.

Smörgåsbord med vampyrlitteratur.
Foto: Sofie

Själv jobbade jag den kvällen på Majornas bibliotek i Göteborg.
Hur de olika högläsarna väljer att presentera texten varierar - på just det här biblioteket hölls arrangemanget av den multibegåvade bibliotekarien Catarina, i samspel med hennes man Leif som är musiker. De gav högläsningen formen av ett skådespel där textbitar varvades med kortare musikstycken framförda på olika blåsinstrument. Det var mysruggigt, trollskt och mycket lyckat.

Catarina och Leif pustar ut efter kvällens äventyr!
Foto: Jenny

Eftersom jag aldrig växt ur maskeradlådan passade jag på att sminka mig till vampyr, som en sorts stämningsstatist, där jag hjälpte till med att bära stolar, tända ljus och guida besökare.

Sofie gillar Kryolan...
Foto: Catarina

Blooooooooooood!
Foto: Sofie

1 comment:

kseenaa said...

Mys-rys! Och snygg sminkning oxå. :-) Inga av biblioteken jag har jobbat på har öppet så sent, så det förklarar ju saken. ;-) Annars hade nog vampyrsminket åkt fram!