Saturday, April 2, 2011

Att töja sina örsnibbar - The saga

Jajemän! Följ den rafflande färden mot vad det nu blir för storlek på hålen - jag utlovar blod, svett, tårar och en massa bilder på Sofies grimaser. Proceduren påbörjades (ironiskt nog) 1/4 2011.

Även om jag är en rätt temperamentsfull människa, förespråkar jag långsamhetens lov i vissa göromål - som sterilisering, husköp, katalogisering, tatueringar och andra kroppsmodifikationer. Jag har således gått och tänkt på att töja ut de små söta hålen i mina örsnibbar till badass flesh tunnels i flera år. Det är en smärtsam process och töjer du upp dem väldigt mycket och sen ångrar dig är det inte bara så att de krymper tillbaka till en liten fjuttpiercing sen. Icke!

Men jag vill ändå!


Badass! Oh yeah!

Men inte fasen får jag in det här monstret i mina nuvarande hål,
som tjuter av skräck vid blotta åsynen av Herr Spiral of pain!

Vilken tur då att jag har en fin och piercing-intresserad vän vid namn Micke,
som är snäll nog att låna ut sitt tänj-kit till mig!

HYGIEN! Börja med att sprita av skiten.
Spiralen, örsnibben, händerna, gitarren... allt!

Sen bör man även vara snäll och förbereda huden - helst med en varm dusch och en rejäl klick Helosansalva. Jag hade tyvärr ingen Helosan så jag körde med Försvarets hudsalva. Den kan man ju använda som stekfett så det måste ju funka, resonerar jag...

Okej, jag har spritat, smörjt, offrat en get och valt ut den minsta spiralen.
Då är det bara att börja trycka... långsamt... långsamt...

Satan! Satan! Satan!

Jäsiken vad ont det gör!!! Vill man vara fin får man lida pin
vill man vara fin får man lida pin vill man vara fin får man lida pin...

Jag tryckte, långsamt, så pass långt att jag började må illa. Sen tyckte jag mig säker på att spiralen i alla fall inte trillar ur örat, så det fick räcka för stunden. Min örsnibb började nämligen hata mig och svullna som en gödgris och då är det liksom ingen mening med att fortsätta. Örat måste få vänja sig vid det här nya och chilla lite. Det finns inget utrymme för mer expansion just nu. Alltså gick jag och la mig och sov på höger sida.

* * * * * * * * * *

2/4 2011

Jag vaknade på morgonen med en molande känsla i en mycket ledsen och anklagande örsnibb, men spiralen satt snällt kvar. Tog en varm dusch, spolade försiktigt på örat och kunde inte låta bli att i alla fall pressa liiite på spiralen bara för att försäkra mig om att den inte var på väg att trilla ut... AJ! Men spiralen gled in ett mikrosteg till. Nu hatar örat mig ännu mer...
Dock tror jag att jag har töjt ca 2 mm.

Nu är det HANDS OFF tills svullnaden lagt sig!
Skäll på mig om jag pillar mer under de kommande 2 dagarna, okej?

To be continued...

* * * * * * * * * *

3/4 2011

Ja okej okej okej! Jag sa att jag inte skulle pilla mer inom de
närmaste två dagarna... men jag var tvungen att trycka in spiralen lite till
så att den satt bättre då den höll på att glida iväg för mig!
Jag har rengjort genom att försiktigt badda med koksaltlösning.

* * * * * * * * * *


26/4 2011

Dags att uppgradera!






* * * * * * * * * *

8/5 2011

Nu blir det jobbigt...


Det gick inte att trycka in hela på en gång, den här känns ungefär som den första spiralen på 2 mm - örsnibben måste långsamt vänja sig.

* * * * * * * * * *

14/5 2011

Jag har fått lite ärrvävnad kring töjhålet...
Barn, gör alltså INTE som tant Sofie, det vill säga ha för bråttom!

* * * * * * * * * *


20/5 2011

Jo visst, jag har fått lite ärrvävnad i läkningsprocessen med 6mm-spiralen... är huvudet dumt får kroppen lida och allt det där... men nu fortsätter vi! Mitt mål är alltså 8 mm. Tror jag.


Här ser vi Sofie som demonstrerar hur Helosansalva ska bäras i sommarens kollektion. Notera det lätt forcerad uttrycket i hennes ansikte, kommer att bli säsongens absolut hetaste accessoar! Gå genast hem och träna framför spegeln!


Och så har vi moment rikspucko...

Gör lite ont...


Nu är det så här att den vita plastspiralen är så pass framtung att om jag lämnar den som den är just nu så kommer den halka ur örat i natt när jag sover. Alltså fixerar jag läget genom att trä en så kallad o-ring, en liten gummiring, på delen som sticker ut på baksidan av örsnibben.


Situation svullen örsnibb har nått kritiskt läge, dags att sova på saken!

* * * * * * * * * *

Okej pojkar och flickor, dags att prata om läkeprocessen!

Efter att jag klämt in 8mm-spiralen i
örsnibben bröt helvetet lös i mitt lilla öra.

Huden blåvägrade att läka! Jag vaknade på morgnarna med stora intorkade varskorpor kring töjhålet och hur mycket jag än tvättade med koksaltlösning så hände inget till det bättre. Snarare blev ärrbildningen från 6mm-spiralen värre och började liksom krypa iväg åt ett helt eget håll... jag började känna mig som en Tzimisce ur rollspelet Vampire och insåg snabbt att här kommer krävas bättre metoder om jag inte ska behöva gå resten av livet med öronmuffar. Alltså åkte jag till närmaste apotek och införskaffade tungt artilleri - Klorhexidin.

Jag lirkade ur spiralen ur mitt svullna, röda och vätskande öra och tvättade den noga med tvål och vatten. Sedan dränkte jag örsnibben i Klorhexidinlösning (var försiktig så att lösningen inte kommer in i hörselgången!!!) och torkade varsamt i och kring hålet med en tops indränkt i samma medel. Spiralen dränktes även den i bakteriedödande eau de vie varpå jag pillade tillbaka den i hålet under en hel del tandagnisslan. Jag luktade total sterilisering
och klådan som plågat mig avtog inom någon timme.

Därefter har jag baddat örat 1-2 gånger om dagen med Klorhexidin och läkningen har skött sig med förbluffande hastighet! Ärrvävnaden drog sig tillbaka in i resten av örsnibben som en förnöjd kängurubebis och nu syns inga spår av den längre. Jag vill nu säga att äventyret
Töja örsnibben har kommit till sin slutfas!

Lite över två månader tog det att töja från 1 mm till 8 mm.

4/6 2011

Nu ska bara det andra örat få samma behandling...
men jag är faktiskt uppe i 6 mm i den örsnibben just nu!

10 comments:

Vampi said...

AJJJJJJJJ jävlar va ont det gjorde i mig när jag kollade bilderna ryser i hela kroppen!! nä tror jag skippar sånt har två ringar i ett hål det får räcka:)

Sofie said...

Haha ja leave the pain to me ;-) Vad har jag gett mig in på...

KSena said...

Ha ha! Ja, lycka till säger jag! Skipper nog detta själv. Föredrar att ha många små ringar istället för en stor spiral... ;-)

Sofie said...

Tack ^_^ Mina örsnibbar är så stora och köttiga och bra så jag tänkte ta fler små hål på sikt så jag kan ha mina fina vanliga örhängen också.

Kranfel aka Kling said...

Guuh, horrible!! Ska du inte fixa till längre hals oxå när du ändå håller på? :P

Sofie said...

Hahaha! Nej tack jag vill nog gärna lämna mina halskotor intakta :-P

Celia said...

Hej! Jag köpte en 3mm igår och ska tänja ut för första gången, jag kunde inte trycka in hela på en gån och fick väl in ca 2 mm. Det gjorde ont som FAN men vad tycker du jag ska göra? Har tagit ut den nu

Sofie said...

Hej Celia! Mitt råd är att köpa en mindre spiral. Jag började med 2 mm och det gjorde som sagt så ont att jag började må illa! Jag hade också gett upp om jag börjat med 3. Den där 1 mm mellan 2 och 3 gör en fruktansvärd skillnad! Men var beredd på att det GÖR ont oavsett vad, du tvingar ju upp en ny öppning i kroppen där det inte ska vara någon. Kroppen kommer att protestera. Mitt råd är att gå ner en storlek, ta en varm dusch så att örsnibben är varm och mjuk, smörj den generöst med Helosan som "glidmedel" och tryck oändligt långsamt - jag satt i säkert 40 min med den första spiralen och då kom jag ändå bara halvvägs. Lycka till!

Dannie said...

Hur märks/ser ärrvävnaden ut?

Sofie said...

Hej Dannie! Såg din kommentar först nu :-) Ärrvävnaden såg ut som en liten rosafärgad extra "ram" kring hålet. Nu är den dock borta!