Sunday, March 7, 2010

Lerkrukor med glasmosaik, eller så här går det när Sofie lyckas lägga vantarna på en förpackning med Husfix...

Har för mig att det var min bedårande vän Bella som myntade uttrycket "manokreativ".

I helgen var det kört... jag drabbades i fredags av akut manokreativitet och löpte amok! Det hela började med att jag i ungefär en veckas tid, efter att ha bläddrat i senaste Pandurokatalogen, gått och tänkt "mosaik, det vore kul!". I fredags, efter ett besök på Stadsbiblioteket för att skriva ut den tidning jag gör för lajvföreningen jag och sambo är med i, slank jag in på en av alla lokaler som hyser bokrean. Och vad ligger där och väntar på mig, helt snällt? Jo Mosaik för hem och trädgård, av Malena Skote! Sen var det ju liksom kört...

Vad behöver man då för att piffa med mosaik? Tja, man går till sin närmaste byggvaruhandel och köper sig en förpackning Husfix och sen rotar man i sina gömmor efter vad man nu vill trycka fast i klegget. Gammalt porslin som samlar damm i köksskåpen och inte gör en människa glad... slå det i bitar och använd som mosaik! Själv hade jag en hög gamla egentillverkade glasstjärnor som jag numera tycker är skitfula och har tänkt göra något annat av en vacker dag - perfekt mosaikmaterial!

Det här är delar av mitt pysselmaterial... Plus kartongen till min fläktplatta till datorn ser jag nu... WTF?

Jag ska alltså lägga mosaik på lerkrukor! Den eminenta mosaikboken föreslår att man ska fuktspärra insidan av krukorna först så att inte vatten kryper igenom och underminerar fästmassan eller liknande (kan det hända med Husfix..? Whatever.), så jag tog acrylgel och målade ett lager på insidan av krukorna. Lack eller vanlig akrylfärg funkar finfint.

Krossa! Härligt att få slå sönder glas!
Delar upp stjärnorna i sina spetsar.

Vi skippar den geggiga delen... var svårt att hantera kameran... jag har alltså blandat till husfix enligt beskrivning och smäckat på den på krukorna varefter jag tryckt fast glasbitarna. Jag har INTE fogat, tyckte inte det behövdes... jag har bara kladdat!!! Nu får de torka över natten...

Ett dygn senare; Tadaa! Husfixet har torkat och jag har lagt på ett lager vit akrylfärg där jag inte lagt mosaik, bara för att jag tycker att det blev fint med "shabby" vit patina :-)

Så kan det gå!

5 comments:

kseenaa said...

Hey! Det där blev ju riktigt snyggt!

Sofie said...

Tack :-) Det var dessutom riktigt kul att göra. Resterande av mina krukor ligger pyrt till nu... Moahaha!

Carro said...

Läste din varning som du lämnade i en kommentar hos nail-design om att inte använda ett visst glitter från panduro när man blandar eget nagellack. Jag tänkte köpa glitter därifrån för att blanda själv, men borde jag inte köpa glitter alls därifrån eller var det ett speciellt glitter eller nagellack som inte fungerade?

Tacksam för svar ;)

Sofie said...

Hej Carro! Har lämnat kommentar på din blogg :-)

Carro said...

Tack Sofie :) Ska åka till panduro när jag får tid över för att köpa lite glitter och penslar men undviker just det glittret du nämnde då. Förhoppningsvis finns det något som fungerar bättre.
Ha en bra kväll!