Wednesday, August 19, 2009

Kladdkatastrof

"Kladdkaka är den lättaste kakan i vääääärlden att baka"
, säger de.


"Kladdkaka kaaaaaan du inte misslyckas med"
, säger de.


I've got news for you, det kan man visst det!


Ceci n'est pas en Kladdkaka...


Jag älskar att baka, det har jag gjort sedan tonåren. Troligtvis kommer detta drag från min mamma som ofta bakade 2 mjuka kakor åt gången, som sedan stod lockande under sina upp-och-ner-vända formar på var sin tallrik. Tigerkaka och Chokladkaka med kokos, vill jag minnas var de vanligaste. Och mjuk Pepparkaka med lingon! Jumjumjumjum!

Jag är riktigt duktig på att baka. Tårtor, mjuka kakor, bullar, muffins. Jag är inte rädd för att experimentera och knåpade ihop både gluten- och laktosfria kakor till min äldsta syster när det uppdagades att hon var allergisk mot dessa födoämnen. Jag har bakat Schwarzwaldtårta, Saschertårta, Gräddtårta och Morotskaka. Lussebullar, kanelbullar, Maränger och matbröd.

Men, det finns två sorters kakor som jag inte kan baka. Drömmar och... Kladdkaka!

Jag kan inte baka Kladdkaka! Det är för fasen pinsamt! Ingen misslyckas med Kladdkaka, det är just den kakan gemene man föreslår att du ska baka om du i övrigt ju är en katastrof i köket för du KAN INTE MISSLYCKAS MED KLADDKAKA!


Jo då...


Jag har provat olika recept, rört och vispat smeten, testat olika ugnar, olika temperaturer, olika tider och offrat en get men det blir inte Kladdkaka. Det blir... kaka! Chokladkaka.

Missförstå mig inte, Chokladkakan blir väldigt god och säger jag inte att det är misslyckad Kladdkaka så är det ingen som skulle märka något. Men jag själv blir grymt besviken varje gång jag sätter kniven i kakan och upptäcker att det inte blev kladdigt den här gången heller.

På den tiden då Sofie röstade på Miljöpartiet och var vegetarian gick hon på Folkhögskola i ett år. Där hade hon en god vän som heter Mia och som bakar den bästa Kladdkakan i världshistorien. Den är episk! Skalen är i det närmaste knäckigt, fudgeliknande och håller samman precis så pass mycket att skapelsen kan kallas kaka och mitt i allt detta är en ambrosia av kletig chokladsmet.

Det är den kakan jag eftersträvar i mina idoga försök. Det är den kakan jag vill baka.
Glöm all världens Krokaner, Gud hjälpe mig baka den perfekta Kladdkakan!

7 comments:

Erika W said...

Mitt recept är det ganska lite mjöl i, det kanske är därför det sällan blir kakigt men däremot blir väldigt kladdigt?

Använder 100g smör, ½dl mjöl, 4msk kakao, 1½tsk vaniljsocker, 2 ägg och 3dl socker. Smält smöret, blanda ihop, lämna i ugnen ca en halvtimma i 175 grader. Liknande recept som du har?

Bella said...

Jag har bara ett råd att ge och det är att du dubblar mängden smör.

Bästa kladdkakan jag någonsin gjort var ett reultat av ren klantighet och err ja dubbla mängden smör som följd :D Mums, jag säger bara mums!

Bella said...

Just det ja. Erikas recept är säkert bra, men en nypa salt i smeten brukar lyfta kakan :)

Sofie said...

Tack sötnosar :-) Det går inte att baka en kladdkaka med måttliga mängder fett och socker, eller hur?

kseenaa said...

Klubb Klemmings nationalrätt är kladdkaka, och jag har ett mycket bra recept på den. Skall jag skicka? ;-) Du kan ju skicka ett tigg-mail till mig, så löser vi det. :-D

Bella said...

Måttliga mängder socker och fett?!? What's the point with that O.o

Lina said...

Men...men, de SKA ju vara mjuka men INTE smetiga inuti, med en knäckig utsida. Det låter som att du gör en perfekt kladdkaka i mina öron. Där ser man att smaken är som baken.. ;)