Sunday, November 4, 2012

Halloweenkostym 2012 - Hollywoodfruzombie

Halloween! Partyhögtiden framför alla partyhögtider för oss som aldrig växte ur maskeradlådan!

Jag rådbråkade min fantasi länge och väl beträffande val av kostym... det finns så mycket man kan vara och jag kunde inte komma på en enda figur jag ville gestalta. Det hela blev nästan lite ångestladdat innan det, mitt i finalgrälet av Svenska Hollywoodfruar, slog mig - jag ska ju så klart vara en Hollywoodfruzombie! (Hade velat vara Slenderman men jag hade inte tid att lära mig gå på styltor, tillverka en helmask utan ögonhålor, näsborrar eller mun eller lära mig andas med öronen...)

Eftersom Maria Montazami är den mest harmlösa människan på den här sidan universum, bestämde jag mig för att använda henne som förebild, trots att hon är blond och jag för stunden rödhårig. Whaevva lixom!

Sambo (direkt från medeltiden) och jag som Hollywoodfruzombie.
Foto taget av min fina kusinvitamin som kom som en förgiftad Mimmi Mus!

Hur ser Maria Montazami ut..? Hon har ett lockigt och svallande hår, beigefärgat läppstift i tjockt lager, gärna tunikor och höga klackar. Jag tittade på mig själv och konstaterade att det kom att bli en fri tolkning... 
 
Kostymen bestod av en grå tunika i någon form av jersey från Kupan (bless), trasiga strumpbyxor, ett par silvriga kilklacksskor (för att jag inte kan gå i stiletter och har för smala hälar för att kunna ha pumps), ett pärlhalsband och en handväska full med chokladpengar. Tunikan blodades ner med en blandning av fuskblod inhandlat på Perukmakeriet i Göteborg för 100 år sedan, röd och svart akrylfärg och vatten som skakades till en sörja i en blomsprayflaska.

Som Hollywoodfru ska man ju vara snygg liksom... så först dödsminka och sen snyggsminka, typ? Panik uppstod dock när jag och Sambo, efter att ha vänt upp och ner på hela stugan, konstaterade att våra burkar med Death Grey och Death Purple (fetsmink) från lajvtiden mystiskt gått upp i rök. Fokk?
Jag grävde frenetiskt i sminkväskan och kunde trolla fram ett blekt puder, ett lila läppstift och diverse bruna, gröna, blå och röda ögonskuggor. Som en räddande ängel kom också Kusin Lola med sin epic sminkväska of awesome och vi kunde koka ihop ett par dödsmasker trots inledande fadäs.
 
Nedan följer Sofies sminktutorial - Hollywoodfruzombie
Enjoy!

 
För att skapa ett stort sår i ansiktet (zombies har sår, okej?) använde jag mig av latex-och-toapapper-tricket. Jag hade en flaska flytande latex hemma, köpt på Panduro (kallas också Formgummi). Dutta på ett lager på huden, fäst därefter små bitar av toapapper/hushållspapper i latexen och låt torka en liten stund. Dutta mer latex på pappersbitarna så att de... inte ser ut som toapapper i ansiktet längre...
Låt torka, tar några minuter.


Okej så jag har typ en gul glödlampa i köket... men det är ju Halloween, lite skum belysning skadar inte! Här har jag sminkat över den torkade latexgrunden med concealer för att få den mer hudfärgad, man kan säkert använda vanlig foundation också men jag äger ingen. Jag har använt Easy cover Red från Make up store.
Därefter pudrade jag concealern och hela ansiktet med ett transparent, blekt puder från Isadora. En ask jag haft i en evighet, tror den heter Sheer eller liknande...
Över det borstade jag sedan på ögonskugga i grönt (Pascal - Make up store), rött (en gammal singelskugga från H&M) och blått (ur en liten palett från The Colour Institute) för att få det att se ut som blåmärken. Det lila läppstiftet jag nämnde någonstans ovan smetades under ögonen för att se lite hålögd ut, men det syns hemskt dåligt på bild tyvärr.


Sedan fyllde jag i ögonbrynen med en brun skugga från H&M, fick låna ett awesome silverglittrigt eyedust (kanske detta?) från Kusin Lola, målade fransarna med mascara (4D lashes eller något sådant heter den, L'Oreal kanske?), bronzade lite med en fin gyllenbrun skugga från The Bodyshop som jag inte heller minns namnet på och la på ett beigenude läppstift från The Colour Institute på läpparna. Som kronan på verket kletade jag fuskblod på strategiska ställen i latexsåret och smetade ut lite extra på halsen.


Jag hade tänkt rulla håret på spolar men upptäckte att matvarubutiker inte längre saluför hårrullar (de slutade nog med det någon gång på 1990-talet utan att jag märkte det...) så jag borstade det i sideswoop och tömde en flaska hårspray över det i stället. Pluta och du är klar! Gå sedan runt och bättra på läppstiftet och säg "Mums!" hela kvällen.


3 comments:

kseenaa said...

Så söta ni är! :-D Puss på er!

gggabriella said...

Är det sådan latex som egentligen inte får komma i kontakt med huden? Brukar stå så på flaskorna.. behöver verkligen!

Sofie said...

gggabriella - Ja det är farlig latex... jag rekomenderar det inte, jag utstätter bara min egen hud för fara, ingen annans!