Sunday, May 15, 2011

Trampa inte på kulturen, Björklund!

Va va va??? Men men... ska Björklund lägga ner estetisk verksamhet i gymnasieskolorna??? Men men... hur tänkte han då?!


Om jag förstod det rätt så ska estetisk verksamhet (bild, musik, dans, teater och konst- och kulturhistoria) tas bort från schemat för de olika linjer som inte är estetiska från första början - typ Bygg, Hotell och restaurang, Natur, Samhälle mm. Vad händer med kreativiteten? Utmaningen av fantasin? Det abstrakta tänkandet?

Estetisk verksamhet för de här programmen tjänar inte till att fostra nya stjärnor. Den grundläggande tanken (så vitt jag vet) är att ungdomarna i de här programmen ska få chansen att testa på de estetiska ämnena, få möjligheten att leva ut sin nyfikenhet på sådant som inte ingår i deras valda kursplan. En elev på byggprogrammet kanske alltid velat prova att spela bas, hotell och restaurangeleven kanske kommer på att dreja är riktigt jävla roligt, naturaren kanske är en hejare på monologer och samhällaren kanske ser samband mellan kulturhistoria och politiska strömningar?

Jag menar, vad ska Björklund göra härnäst? Skippa matematik för esteterna eftersom de bara ska hålla på med konst ändå...? Hallå!? Någon som hört talas om att modellera en liten prototyp och sedan räkna ut måtten och materialbehovet för samma modell som stor offentlig utsmyckning?!

Estetisk verksamhet kan BERIKA elever som läser typ Bygg, Hotell och restaurang, Natur, Samhälle mm. Byggaren kan utveckla sina projekt via den estetiska verksamheten genom att titta på form, färg och arkitektonisk passning i den aktuella omgivningen - genom att presenteras för Gaudi och le Corbusier ges kunskap om hur tankegångarna gått genom historien, varför våra samhällen kan se så olika ut och vad för inverkan byggnader har på det kollektiva medvetandet.

Ett underbart exempel finns från min gamla högstadie- och gymnasieskola om vad estetisk verksamhet GÖR för ungarna: Bildläraren från den aktuella tiden hade gett sina elever i uppdrag att hemma titta i skafferiet och med intryck därifrån skapa något - i valfritt material. Vid presentationen fanns allt från 3D-skulpturer till stilleben. En kille, en typisk allt-är-tråkigt-kille, släpar sig fram för att göra sin presentation för klassen. Han plockar fram ett riktigt ärtgrönt A4-papper och säger; "Det här är en närbild på en ärta i mitt skafferi". Han fick beröm och med besked godkänt.
Hade han tagit ett random grönt papper och försökt sig på samma koppling, hade han nog fått underkänt, men nu hade han verkligen hittat ett riktigt ärtgrönt papper och GJORT KOPPLINGEN! Han hade tänkt, han hade gjort analysen. När han presenterade sitt projekt kunde alla i klassen se ärtan framför sig. Det spelar ingen roll att han inte gjort något med pappret, det är tankeverksamheten som är poängen. Han kanske inte insåg det själv vid tillfället, men jag när en stark tro på att möjligheten att göra abstraktion till något konkret gagnar honom i alla samhällets instanser. Oavsett vad han väljer att göra i framtiden.

På det ena biblioteket jag jobbar på ställer estetisk verksamhet frekvent ut sina alster, och jäklar i min lilla låda vad många häftiga grejer de gör! Och vilken variation! Screentryck, graffiti, olja, blyerts, skulpturer, skålar, fat... en elev hade gjort en jättestor slickepinne med pastelliga färger som var helt underbar! Hade passat jättebra på väggen i en godisbutik! Smaskens!
Tyvärr vandaliserades den utan några lost case-ungar som borde ha ett rejält kok stryk och sen en kram... OCH estetisk verksamhet själva!!! De hade gladeligen fått måla med fingerfärg bara de tog ut sin frustration på något annat än andras skapelser. Jag hade gärna satt en filmkamera i händerna på de här ungarna så att de fått regissera sin egen actionfilm. Vem vet? Det kanske är nästa Sofia Coppola eller Jonas Åkerlund som ränner runt här i korridorerna?

1 comment:

KSena said...

Sorgligt. Både att kulturen tunnas av ännu mer. Och att ungarnas alster blev förstörda. :-/