Tuesday, November 2, 2010

Bokbesvikelse, stöld och vackra masker...

Det blir ett väldigt blandat inlägg men va fan det är min blogg så HA!

Först en liten kort recension av en bok,
närmare bestämt en ljudbok;
Det lömska nätet av Helen Tursten,
inläst av Magdalena In de Betou.

Det lömska nätet är en i raden av fristående böcker om kriminalinspektör Irene Huss, boende och verksam i Göteborg. Helen Turstens böcker är mycket populära utlån på biblioteken och då jag har sjukt dålig koll på genren Deckare tänkte jag att jag skulle förkovra mig.
Tyvärr kommer denna minirecension inte att vara av det positiva slaget; Jag måste be Tursten och In de Betou om ursäkt men... boken och inläsningen av den SÖG!

SPOILER ALERT!

Varför sög den? Tja... Tursten använde sig av alla klichéer som finns i manualen, karaktärerna var platta och ointressanta just för att de var så klichéartade. De parallella kriminalberättelserna började riktigt spännande med ett lik inmurad i en gammal murstock och en nätpedofil. Dock släpade sig storyn fram med än den ena pekpinnen än den andra (det kändes mer som en instruktionsbok för oroliga föräldrar, vilket ju i och för sig har sina poänger)... och dessutom med för berättelsen helt irrelevanta fakta och åsikter om Göteborg!? Okej jag förstår att Tursten vill förankra berättelsen i en miljö, men det tillförde inte något att veta att det finns dåligt med parkeringsplatser i Göteborg om man inte som författare följer upp den tråden och gör något av den! Dessutom, nätpedofilen framställdes som en riktigt sjuk jävel (duh), något som skulle kunnat bli intressant, men vad händer när de haffar honom? Tursten trollar smidigt bort allt vad djuplodande psykologi heter genom att låta pedofilen hänga sig i sin häktescell!!! ANTIKLIMAX!

Det upprepas gång på gång att det här var ju en riktigt sjuk kille men för helvete... ge oss då blood and gore av det lite mer oväntade slaget, inte några andrahandsuppgifter baserade på ÄNNU fler klichéer om att pedofilen uttryckt åsikter om att oskulder var rena och kvinnor måste renas i blod. Heard it before liksom! Visst, det är en faktiskt pedofil-/massmördartanke att oskulder är rena och bla bla men men... det blir så krystat! Jag hade gissat mig till på första sidan att pedofilen ansåg att oskulder var rena!

Så till In de Betous inläsning. Det är inte säkert att jag hatat boken fullt så mycket om jag läst den själv och inte lyssnat på In de Betous fullkomligt karaktärslösa babblande. Jag är hemskt ledsen, men jag blev förbannad! Irene Huss, protagonist tillika kriminalinspektör tillika kampkonstmästare som knuffats med karlar större delen av sitt vuxna liv, gav In de Betou en mjuk, varm och ohyggligt mjäkig satsmelodi som var rent ut sagt outhärdlig. Mitt inre skrek "GENUSFÄLLA!" så högt att det knastrade i mina plomber. Fine, Irene Huss kanske låter som ett våp i Turstens värld också men INTE I MIN!!! Det är därför det är lite farligt att lyssna på ljudböcker...
Okej, jag skulle inte kunna göra det bättre själv men det finns en skillnad - jag jobbar inte med det heller!

Rant done.

Vad ska vi leka nu då? Tja, jag kan önska ond bråd död över den som stal mitt paraply idag på biblioteket där jag jobbade :-D Skämmes ta mig tusan!

Slutligen ägnar vi oss åt smink, det är roligt! Jag har gått och blivit tokkär i min palett med skimrande ögonskuggor från Viva la Diva, som min fina vän pain(t) gav mig i julklapp. Varför har jag väntat så länge med att använda den?!



Nej jag använder inte foundation! Piss off!

Primer:
The Color Institute Creme Eye Shadow (silver)

Ögonskugga:
Viva la Diva palett - 3 olika nyanser av blått (blåsvart, mörkblå och blåsilvrig)

Ögonbryn:
H&M Single Eye Shadow (brun)

Mascara:
Maybelline (svart)

2 comments:

kseenaa said...

Inte alla som fixar att ha blåa ögonskuggor. Inte jag iallafall. ;-)

Inte alla som fixar lyssna på ljudböcker heller. Jag fixar inte det. Jag vill ge mina egna röster till karaktärerna, see "filmen" för min egen inre syn. Det funkar lixom inte om jag skall lyssna på någon annan som läser. :-P

Sofie said...

Kseenaa: Tack :-)

Nej jag var skeptisk till ljudböcker länge men då jag pendlar 2 timmar om dagen till jobbet är det inte dumt att ha lite prat i öronen. Ska skaffa en MP3 med radio vad det lider har jag tänkt.