Tuesday, July 14, 2009

Vitiligo


Finn fem fel? Noterar någon avsaknaden av pigment på tummen och pekfingret? Jag fick för ett antal år sedan en väldigt märklig hudsjukdom som heter Vitiligo.

Ur Wikipedias arkiv;
"Vitiligo (även leukodermi) är en autoimmun sjukdom som visar sig som bortfall av pigmentering i huden. Den inträffar allmänt hos mellan 1 % och 2 % av en population. Sjukdomen är mer synbar på personer med mörk hudfärg.
Det finns flera subtyper av vitiligo men den vanligaste typen är bilateralt uttryckt och benämns generaliserad vitiligo eller vitiligo vulgaris. I denna typ av vitiligo finns inslag av autoimmun destruktion av pigmentcellerna (melanocyterna) som dukar under och resulterar i vita fläckar. Det finns inte så många experter på området, men i Sverige har en grupp vid Akademiska sjukhuset i Uppsala bedrivit vitiligoforskning sedan många år tillbaka.
Sjukdomen kan åtminstone i vissa fall behandlas med hjälp av transplantation av hud.
Vitiligo är associerad med några andra autoimmuna sjukdomar, bland andra alopecia areata, fläckvist håravfall, och hypothyreos, underproduktion av tyroxin i sköldkörteln.
Sjukdomsprocessen är väsensskild från den genetiska åkomman albinism där patienten saknar förmåga att bilda pigment."
Det syns inte så väl på mig att jag har Vitiligo under resten av året då jag normalt sett är ganska blek, men så här på sommaren då man blir lite bränd så lyser de vita fläckarna i vacker konstrast. Det intressanta med Vitiligo är att den "speglar sig", får jag en vit fläck på höger höft så får jag även en vit fläck på vänster höft. Får jag en vit fläck på vänster hand så får jag en fläck på höger hand osv osv...
Det blir fler och fler fläckar för varje säsong. Jag gillar dem, jag ser ut lite som en ödla :-) Det enda jag kan känna mig orolig för är om de skulle påverka mina tatueringar, det är ju också pigment i huden. Sambo trodde inte det med tanke på att det pigmentet inte är i mitt dna utan tillfört senare på konstgjord väg. Jag kanske skulle prova att göra en liten stjärna eller något precis i kanten till ett drabbad område och se vad som händer. Hm. Tål att tänkas på.
Vitiligo är INTE en smittsam hudsjukdom.

4 comments:

Lola said...

Wow, värsta michael jackson-kusinen! :D Inte visste jag att du hade det, uppstod det bara helt plötsligt? Mycket märkligt. Skönt att det inte besvärar dig iallafall kusinen min :) *kramar*

Lola said...

Wow, värsta michael jackson-kusinen! :D Inte visste jag att du hade det, uppstod det bara helt plötsligt? Mycket märkligt. Skönt att det inte besvärar dig iallafall kusinen min :) *kramar*

Sofie said...

Jepp, det är jag och Kungen av Pop! Det uppstod faktiskt helt plötsligt, men efter en långvarig infektion som eventuellt var Körtelfeber. Kroppen fick spunk efter det :-/ Man vet inte riktigt vad tusan det är som händer, men det är helt ofarligt.
*kramar tillbaka* :-)

kseenaa said...

He. Det hade jag ingen aning om att du hade. Lite ödle-varning, ja. :-)